Vesti

Istorija kopački

Istorija fudbalskih kopački oslikava razvoj i napredak veoma popularne igre – fudbal, krajem 19-og i početkom 20-og veka.Fudbalska pravila i zakoni su omogućili napredak ove igre u organizovaniju i formalizovaniju strukturu, koja je uspela da, od velike igre u provincijama preraste u pravi sport u kome se uživa širom sveta, upravo u 21. veku.
Pre nekoliko stotina godina fudbal je kao igra bio sastavni deo britanskog života, još u vreme jednog od prvih protagonista, koji predstavlja jednu od istorijskih licnosti britanske kulture, kralja Henri-ja VIII(1509 – 1547).

Kopačke kralja Henrija su bile na spisku „Velikog Garderobera“ 1526-e godine, koji je predstavljao šoping listu dana. Napravio ih je njegov lični obućar Kornelije Džonson 1525-e, po ceni od 4 šilinga, što bi danas iznosilo 100 funti.Malo se zna o njima pošto nema sačuvanog primerka, medjutim te kraljeve kopačke su bile napravljene od jake kože, bile su duboke da bi zaštitile članak i teže od običnih cipela koje su se proizvodile u to vreme.

Kopačke iz 1800 – tih

Narednih 300 godina fudbal se razvijao i sticao popularnost širom Velike Britanije, ali i dalje je podsećao na neorganizovanu i nezvaničnu razonodu sa timovima koji su predstavljali lokalna sela i fabrike u tadašnje vreme.Prve kopačke su ustvari bile cipele od tvrdje kože u kojima su radnici išli na posao, i one su imale duge pertle i metalna ojačanja sa donje strane – na djonu.
Kod ovih kopački, djon je bio učvršćen za kalup pomoću metalnih ekserčića, da bi se omogućila dobra stabilnost na zemlji.

Kako su usvajana fudbalska pravila krajem 1800-tih, vidjen je prvi pomak sa dotadašnjih kopački na obuću kojom je moguće uklizavanje, i tada su igrači iz istog tima počeli nositi iste kopačke prvi put.Pravila su takodje dozvoljavala krampone koji su morali biti okrugli – zaobljeni.Ovi kramponi su bili učvršćeni sa donje strane(na djon) i tada se vidi prvi pomak sa klasicne obuće za posao na ovaj prvi model kopacke koji liči na današnju.Njihova težina je iznosila 500 gr i bile su napravljene od tanke, ali jake kože koja je išla preko članka zbog zaštite.Težina kopački bi se udvostručila kada su vremenski uslovi lošiji i imale su 6 krampona.Prave fudbalske kopačke su stigle!

 

Kopačke  od 1900-e do 1940-e

Stil kopački je ostao isti tokom 1900-tih sve do Drugog svetskog rata.Najupečatljiviji  momenti u svetu, koji se odnose na ovu obuću u prvoj polovini 20-og veka, su pojava nekoliko proizvodjača kopački koji i danas postoje, kao što su Gola(1905), Valsport(1920) i Hummel(1923).

Davno u Nemačkoj, braća Dasler – Adolf i Rudolf osnovali su firmu  „Gebruder Dassler Schunfabrik“(Fabrika obuće „Braća Dasler“ ) u Ajzenhaueru 1924-e godine, i počeli proizvoditi kopačke 1925-e godine koje su imale 6 ili 7 krampona koje je bilo moguće menjati shodno vremenskim uslovima.

 

Kopačke  od 1940-e do 1960-e

Spoljašnji izgled kopački značajno je promenjen posle Drugog svetskog rata, kada je vadušni prevoz postao povoljniji  i kada je više internacionalnih utakmica odigrano.Svetlost dana su ugledale fleksibilnije kopačke koje su nošene od strane Južno-Amerikanaca na Svetskim Prvenstvima, čija tehnika i finte – sposobnosti sa loptom su oduševile sve one koji su ih gledali.Proizvodjači kopački su kreirali ovu obuću da bude lakša, sa akcentom na udarac i kontrolu lopte, a ne samo jednostavna proizvodnja komada obuće koja će štititi stopalo.

1948. godine došlo je do rivalstva u Adidas kompaniji izmedju dvojice braće, Adolfa i Rudolfa, što se prenelo i na danšanje vreme, iako njih dvojice više nema.Brat Rudolf je 1948. Godine osnovao kompaniju „Puma“ koja je takodje proizvodila kopačke.Ovo je vodilo tome da se po prvi put proizvode zamenljivi kramponi od plastike i gume koji se šrafe, po Puminoj licenci, medjutim to je ustvari prvo poteklo od Adidas-a.Tadašnje kopačke su takodje bile preko članaka, samo što su kreirane od mešavine sintetičkih materijala i kože da bi igračima bile lakše za nošenje, i da bi oni mogli pokazati svoje veštine.

Kopačke iz ’60 – ih

Razvoj tehnologije šezdesetih doveo je do ozbiljnih promena u dizajnu kopački.Ovo je omogućilo igračima da se kreću brže i zapaženo je Pele-ovo oduševljenje nošenjem brenda Puma 1962, u finalu Svetskog Kupa.Ubrzo posle toga, Adidas se pojavio kao  lider na tržištu i tu poziciju učvrstio, te je tako ostalo do danas.U finalu Svetskog Kupa 1966, zadivljujuće je bilo to da je 75% fudbalera nosilo upravo kopačke brenda Adidas.

1960-e vidjeno je nekoliko drugih proizvodjača kopački na tržištu, kao što su Mitre(1960), Joma(1965) i Asics(1964).

Kopačke iz ’70 – ih

Sedamdesete godine su počele čuvenim finalom Svetskog Kupa gde je zapaženo prošla uzvišena reprezentacija Brazil koja je osvojila trofej, opet na čelu sa Pele-om, ovog puta nastupajući u kopačkama „Puma King“.Ova decenija će biti zapamćena po tome što se veliki broj sponzora kopački uključio, i igračima je plaćeno da nose samo jedan brend.Što se tiče dizajna i stila, tehnologija je uznapredovala i omogućila proizvodnju kopački koje su lake za nošenje, u različitim bojama, po prvi put proizvodeći potpuno beli model.

1979. Adidas je proizveo najprodavanije kopačke, pod nazivom „Copa Mundial“ izradjene od kengurove kože i kreirane za brzinu i postojanost.Iako je Adidas samo podsetio da je dominantan, nekoliko drugih proizvodjača se priključilo tržištu, kao što je italijanski brend Diadora(1977).

Kopačke iz ’80 – ih

Najveći dostignuće u dizajnu i tehnologiji kopački, u tadašnje vreme, dosegnuo je bivši igrač Krejg Džonston koji je kreirao čuvene Predator-ke, lansirane od strane Adidas-a 1990.Džonston je dizajnirao Predator-ke tako kao bi se obezbedilo veće trenje izmedju lopte i kopačke, i kopačke i podloge(odnosno, terena).Dizajn je omogućavao da prilikom šutiranja lopte, veća površina dodje u kontakt sa njom, dajući tu moć igraču da njegov šut bude snažniji, ekplozivniji.Osamdesetih su se takodje po prvi put pojavili neki novi brendovi kao što su engleski Umbro(1985), italijanski Lotto i španski Kelme(1982).

Kopačke iz ’90 – ih

1994. Adidas je lansirao Krejg Džonstonov model „Predator“ revolucionarnog dizajna, stila i tehnologije i na taj način obezbedjen trajan uspeh.Predator se sada istakao tehnologijom istiskivanja polimera, materijal od koga je djon bio izradjen omogućavao je fleksibilnost, a kramponi su ovoga puta bili kreirani od metala, te je na taj način igrač stabilniji na terenu.
1995. Adidas je lansirao kopacke na kojima je djon bio uradjen posebnom tehnologijom, a kramponi su bili konusnog oblika.
1996. je bila godina takmičenja izmedju Pume i Adidasa, gde su koristili različite materijale za proizvodnju kopački kako bi pokazali da su bolji od drugih, Puma je tada koristio poznatu „Puma Cell” tehnologiju.Devedesetih godina se pojavio novi brend – Mizuno koji je 1997-e Lansirao model „Miyuno Wave“.1992-e se pojavljuje Reebok, 1993-e Uhlsport.Najzapaženiji brend devedesetih je Nike, koji je 1998. Lansirao model Nike Mecurial čija je težina iznosila samo 200 grama.

Kopačke iz ’00 (2000 – ih)

Kako tehnologija napreduje, primena i razvoj novih istraživanja tekla su od ranijih godina pa do danas i to je dovelo do pojačanja pozicija na tržištu 3 velika proizvodjača kopački:Puma, Nike i Adidas(uključujući i Reebok od 2006-e).Srećom, na tržištu ima mesta i za manje poizvodjače, kao što su: Mizuno, Diadora, Lotto i Nomis.

Za razvoj modela koji obuhvata period od 2000 godine, karakteristično je to da je Nomis vršio proizvodnju kopački, koje su „uz stopalo“(2002), Krejg Džonston takozvane „Pig“ kopačke(2003), Kelme je primenio „ajkula“ tehnologiju(2006), a veoma dopadljiv i poseban dizajne je uradio Lotto(2006).Laserska tehnologija je takodje mnogo pomogla u proizvodnji kopački da bi bile potpuno prilagodjene fudbalu – Prior 2 Level, koji je možda najuzbudljiviji i najinovativniji od svih dotadašnjih nivoa razvoja.

Kopačke u budućnosti

Kao posledica povrede igrača, dolazi do velikih rasprava tokom debata, jer je u pitanju manjak zaštite koju prate novi, moderni modeli kopački.To bi bio odličan signal da vodeći proizvodjači prilikom kreiranja novih modela podignu zaštitu igrača na viši nivo.Veliki ugovori izmedju sponzora I igrača, koje su uspostavili Nike sa Ronaldom, Adidas sa Mesijem, Reebok sa Tjeri Anrijem, postali su veoma važan faktor koji dovodi do uspeha i velikog broja uspešnih prodaja kopački odredjenih proizvodjača.Ono što možemo predvideti u budućnosti je povezivanje sa senzorskom tehnologijom, proizvodnja modela lakših za stopalo i još dopadljiviji dizajn.

Kopačke su „prešle“ dug put kroz istoriju, od vremena kralja Henrija – preko engleskih polja 1500-e godine:svakodnevni komad obuće za posao se „preobrazio“ u perfektno dizajniran proizvod koji je veoma bitan deo fudbalske opreme.

Podeli ovaj post